Můžete mi klidně říkat “Realitní tchýně”

V realitním oboru pracuji už mnoho let, protože mě tato práce baví. Mnoho případů je sice komplikovaných, ale pokud nepřijde klient úplně pozdě, dá se nějaké řešení najít.

Kdysi jsem při prodeji domu hledala pomoc u tzv. realitních odborníků. Jenže jsem si i pak musela na všechny otázky hledat odpovědi SAMA. Přišli jsme díky těmto rádoby “odborníkům” o spoustu peněz a málem i o dům.  Je to už více než 15 let, pro někoho už je to dávno, ale pro mne je to stále hodně nepříjemná vzpomínka. ​

Od té doby se věnuji REALITÁM a pomáhám ostatním, aby se jim nestalo něco podobného.

A co vše vás může potkat?

realitní tchýně

Během mé mnohaleté praxe jsem narazila na větší šílenosti, než v lunaparkovém domě hrůzy. Kostlivci vyskakují ze skříně naprosto nečekaně, a když na vás vypadnou až po podpisu smlouvy, může být pozdě. Za těžce vydělané peníze získáte “černého Petra”.

Hlavně je nutné podotknout, že závažné chyby se dějí na obou stranách barikády  a to ať už úmyslně nebo z neznalosti. Realitní trh proto bývá často protkán nejrůznějšími kličkami, zamlčenými skutečnostmi, drobnými  i většími nesrovnalostmi a omyly z neznalosti.

Můžete přijít na prohlídku a kromě toho, že se dozvíte o úžasném geniu loci toho místa, tak zjistíte, že osoba pověřená prodejem nezná rozdíl mezi trativodem a septikem, nebo vám tvrdí, že to, co je o 5 metrů dál je studna s výbornou pitnou vodou, a ten trativod není žádný problém. To, že je studna na cizím pozemku a vy na ni nemáte žádný právní nárok, nevidí jako problém. Zjistíte, že zateplení je v perfektním stavu i když je přes stěnu vidět až na dvůr. V inzerci se dočtete, že pozemek má 1000 m2, a osoba pověřená nevidí rozdíl v tom, že jde o pozemek obecní a nelze tedy nemovitost ocenit tak, jako by byl vlastní. A co víc, ona ani neví, co je to územní plán. Nevidí žádný důvod, proč by vám měla říct, co v něm je. Je to ale sympatická osoba, a tak ji prostě intuitivně věříte.

Na víru a na sympatie se ale v realitách milí přátelé nehraje.

Každým rokem se v realitách snaží uspět mnoho nováčků, přičemž dva ze tří makléřů do roka s touto praxí zase končí a celkově uspěje jen 5% z těch, kteří se do toho pustili, protože se domnívali, že jde o snadnou práci. Proto se některé realitní kanceláře už ani nesnaží nováčky nějak důkladně zaškolovat. Udělají jim pár hodin vstupního školení, a hodí je do vody. PLAVEJ! Když něco zapomenou, začnou se plácat na suchu. “Tak si to zjisti, nemám čas!” Může se tedy velmi snadno stát, že ten, kdo stojí proti vám, toho ví o realitách ještě méne než vy sami. Bohužel si ty realitky nedělají těžkou hlavu ze špatných služeb, které poskytují nezkušení makléři, protože “čerstvého masa” je na trhu pořád dost. Ostatně kolikrát v životě budete potřebovat koupit dům.

Přestože ja na trhu stále mnoho makléřů, kteří umí, znají a zjišťují si vše co se dá, tak je jejich pověst díky výše uvedenému čím dál tím horší. Nikoho nezajímá, že je to jen o lidech. Nečestné chovají je časté i u klientů.

Nevěřte tedy nikomu. Vše si ověřujte, pokládejte “nepříjemné” otázky.  Poctivý se neurazí a nepoctivému sklapne.   Vyžadujte dokumentaci a když se neorientujete ve smlouvách, někoho si najděte.

Nejhorší věta, kterou si můžete říct je “Neboj! Však ono to NĚJAK dopadne!”.

A pak je tu ještě závažné dilema. Kdybyste šli k soudu, budete se cítit lépe, když vedle vás usedne VÁŠ advokát?  A jsou tedy osoby pověřené prodejem nestrané, když zastupují obě smluvní strany? Koho má mít tato osoba raději? Kupujícího, který mu defakto platí provizi, a o kterého může přijít, když bude mluvit na rovinu, nebo prodávajícího, který mu nemovitost k prodeji svěřil?  Rozhodně si myslím, že by každá strana měla mít svého “anděla strážného” a provizi by měly platit obě smluvní strany půl! Jenže vykládejte to někomu, kdo chce celou provizi JEN pro sebe.

Když kupujete nemovitost, měli byste vedle sebe mít někoho, kdo tomu rozumí a háji JEN vaše práva, protože nejde o levnou záležitost.

Jaký je rozdíl mezi malou a velkou realitní kanceláří? 

  • Malá společnost je závislá na dobrých referencích, proto si nemůže dovolit mít špatnou pověst. Spokojený klient = další doporučení. 
  • Velká realitní kancelář je závislá na reklamě. Dobrá reklama = více klientů. Pokud mají hodně klientů, potřebují hodně makléřů.  Fluktuace  = nezkušený makléř